Mads Danielsen

Kampanjen ”Radi-Aid, Africa For Norway” går verden rundt. I ”We Are The World” stil fremstilles Norge som et forherjet iskaldt land med desperat behov for varmeovner. Afrikanere donerer selvsagt mer enn gjerne radiatorene sine til en god sak. Siden oppstart for to uker siden er musikkvideoen på YouTube sett 1.4 millioner ganger, kampanjen har 12 000 likes på Facebook og er omtalt av verdensomspennende nyhetsbyråer som BBC.

Det er den studentdrevne norske bistandsorganisasjonen SAIH som står bak, i samarbeid med OD og Sør-Afrikansk ungdom. Det er inspirerende at norske og sør-afrikanske ungdommer sammen har skapt en aksjon som når ut til millioner av mennesker. Men bak latteren og ironien, hva er det de egentlig prøver å si?

Tenk om bilder av snøstormer og iskalde mennesker var den eneste informasjonen afrikanere fikk om Norge. Det ville skape et unyansert bilde. Tenk om sultende barn og krig var den eneste informasjonen nordmenn fikk om Afrika. Det ville også skape et fryktelig unyansert bilde.

Men vent: Er det ikke akkurat dette media og bistandsorganisasjoner ofte gjør? Overdrevet negativ vinkling selger kanskje nyheter og engasjerer folk på kort sikt, men mange mennesker gir rett og slett opp fordi den negative nyhetsstrømmen gir inntrykk av at ingenting blir bedre.

Sannheten er at det er mange positive utviklingstrekk i afrikanske land. Vi trenger mer og bedre kunnskap for å bekjempe fordommene. Afrika må ikke bli et kontinent folk enten gir til, eller gir opp.

Se den fantastiske musikkvideoen her:

Se også: Hjemmesiden til Africa For Norway

Vil du bidra i diskusjonen?


OM FORFATTEREN

Mads Danielsen

    Kommentarer (2)